Endring i refusjonsordning

Stortinget har vedtatt at fra 1. januar må behandlere ha avtale om direkte oppgjør med Helfo for at det skal være mulig å få refusjon. Det betyr at hvis man for eksempel benytter en tannlege som ikke har avtale om direkte oppgjør, vil man ikke ha muligheter for refusjon.

scheduleOppdatert: 22.12.2020

createForfatter: Bente Bendiksen

labelEmner:

24. november vedtok Stortinget at fra og med årsskiftet vil man ikke kunne få refusjon fra Helfo med mindre behandleren har avtale om direkte oppgjør. Oppgjøret skal nå gå direkte mellom behandler og Helfo, og det vil ikke være mulig for den enkelte pasient å søke refusjon.

Dette vil gjelde for legehjelp, laboratorier og røntgeninstitutter, tannleger og tannpleiere, psykologer, fysioterapeuter og kiropraktorer, ved behandling for språk og taledefekter, hos ortopedist, jordmor, ved viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr (ref. Ftrl. 5-14) og for behandling i et annet EØS-land.

For pasienter som benytter behandlere som har avtale om direkte oppgjør, vil ikke denne plikten til å ha direkteoppgjør medføre noe endring. Men pasienter som benytter behandlere som ikke har det, vil ikke lenger kunne få refusjon. Det er derfor viktig å avklare med sine behandlere om de har avtale om direkte oppgjør.

Stortinget har også bedt regjeringen om en helhetlig gjennomgang av folketrygdens refusjonsordning for tannbehandling. Stortinget har bedt om forslag til forbedring og forenkling av ordningene. Spesielt gjelder det § 22-15 a om tilbakekreving av utbetaling etter direkteoppgjørsordningen. Regjeringen er bedt om å kommet tilbake til Stortinget med dette før oktober 2021.

Les også

schedule08.12.2022

→ Lærdom fra fagseminaret verdens aidsdag  

Den 1. desember markeres verdens aidsdag og i den anledning inviterte Forskningsstiftelsen Fafo og HivNorge forrige uke til et fagseminar. En rekke fagpersoner delte sin fagkunnskap, erfaringer og opplevelser. Stigma, frykt, skam, forebygging og behandling er noen av temaene som ble tatt opp i løpet av dagen.

schedule02.12.2022

En stemme som brukerrepresentant

"Det har vært en konfliktfri prosess og jeg er godt fornøyd med forarbeidet og det endelige resultatet av anbudet på hiv-legemidler" – Per Miljeteig, brukerrepresentant